Tuesday, August 31, 2010

PEMUDA PAS KUANTAN TURUN PADANG EDAR RISALAH DAN BUAH KURMA SEBELAH MASJID NEGERI

Dewan Pemuda Pas Kawasan Kuantan telah turun padang dengan menyantuni orang ramai yang berada di padang MPK bersebelahan dengan gerai bazar ramadhan dan masjid negeri.

Sdr Muaz Razak, Setiausaha Dewan Pemuda Pas Kawasan Kuantan berkata "Kami pecahkan beberapa kumpulan supaya dapat diagihkan risalah dan buah kurma dengan lebih cepat. Ini adalah misi pertama kami dan Insyaallah Pemuda Pas Kuantan bersama Unit Amal Negeri Pahang dan kerjasama dari Pemuda Pas dari kawasan yang lain akan mengedarkan juadah untuk berbuka dan kad raya kepada mereka yang bermusafir ke destinasi yang tertentu".

Ust Fadhli Ibrahim, Ketua Dewan Pemuda Pas Kawasan Kuantan berkata " InsyaAllah bukan hanya bulan puasa sahaja kita akan turun bertemu masyarakat,bahkan kedepan ini kita akan lebih kerap untuk turun menyantuni masalah pemuda-pemuda dan masyarakat. Sebelum dari ini kita juga pernah turun ke Taman Esplanade dengan mengedar makanan,minuman dan risalah anti zina, ianya akan diteruskan ".

Ust Fadhli Ibrahim (Baju melayu) di iringi oleh S/usaha DPP Kawasan
Sdr Muaz Razak (Vest Hitam) untuk mengedarkan risalah
Menyantuni kaum hawa yang majoritinya hadir setiap hari
ke padang tersebut

Saturday, August 28, 2010

PANDANGAN ULAMAK TENTANG ORANG ISLAM MASUK MASJID


Imam Ibn Hajar Al-‘Asqolani ketika menghuraikan isu ini mengatakan mazhab Maliki tetap MELARANG bukan Islam memasuki masjid manakala Mazhab Syafie, Hanbali dan Hanafi membenarkan bukan Islam untuk memasuki masjid-masjid lain dengan syarat-syarat tertentu. Beliau juga menegaskan kebenaran ini cukup kuat dari dalil tawanan perang bernama Thumamah tersebut.
Imam Nawawi menghuraikan :
وفي هذا جواز ربط الأسير وحبسه وجواز إدخال المسجد الكافر ومذهب الشافعي جوازه بإذن مسلم سواء كان الكافر كتابيا أو غيره وقال عمر بن عبد العزيز وقتادة ومالك لا يجوز
Ertinya : Melihat kepada hadis ini, harus hukumnya mengikat tawanan dan menahannya serta harus juga seorang yang bukan Islam untuk memasuki masjid. Mazhab Syafie : menyatakan keharusannya dengan syarat terdapat keizinan dari umat Islam sama ada kafir itu dari kalangan ahli Kitab atau selainnya. Namun Khalifah Umar bin Abd Aziz, Qatadah dan Imam Malik tidak mengharuskannya. (Syarah Sohih Muslim, 12/87)
Selain yang diatas, anak murid Imam Syafie yang utama iaitu Al-Muzani juga berbeza ijtihad dengan gurunya, beliau menyatakan TIDAK HARUS bukan Islam memasuki masjid apatah lagi menetap di dalamnya, kerana jika mereka dibenarkan, sudah tentu orang yang berjunub juga akan dibenarkan. Sedangkan ayat di atas menyebut larangan bagi mereka yang berjunub memasuki masjid kecuali lalu sahaja.
Al-Mawardi memetik kata Al-Muzani iaitu :-
لأنه لو جاز ذلك له لكان الجنب المسلم أولى به لموضع حرمته وتشريفه فلما لم يجز للمسلم المبيت فيه كان المشرك أولى
Ertinya : Sekiranya harus (bagi bukan Islam masuk masjid), sudah tentu muslim yang berjunub lebih utama untuk dibenarkan disebabkan kehormatannya dan kemuliaannya, maka di ketika TIDAK HARUS bagi seorang Muslim menetap di dalamnya, maka tentulah bukan Islam lebih lagi dilarang (kerana mereka dikira sentiasa berjunub) ( Al-Hawi Al-Kabir, 2/268)
Imam Al-Mawardi As-Syafie membawakan pula teks kata-kata Imam Syafie dalam hal ini iaitu :-
ولا بأس أن يبيت المشرك في كل مسجد إلا المسجد الحرام
Ertinya : Tiada masalah untuk seorang bukan Islam menetap di setiap masjid kecuali masjidil Haram. ( Al-Hawi Al-Kabir, 2/268)
KESIMPULANNYA
Majoriti ulama bersepakat bukan Islam TIDAK BOLEH MEMASUKI masjidil haram, namun dengan agak ketara mereka berbeza ijtihad dalam menentukan hukum bagi masjid-masjid yang lain.

Namun demikian, majoriti ulama silam dan kontemporari dilihat mengharuskan bagi masjid-masjid biasa dengan syarat-syarat tertentu seperti :-
  • 1) Mestilah dengan izin umat Islam atau badan berkuasa Islam bagi masjid berkenaan.
  • 2) Mestilah mempunyai sebab yang munasabah untuk memasukinya sama ada untuk mendengar penerangan berkenaan Islam, mendaftar sesuatu, bertanya, melihat dan mempelajari cara ibadah umat Islam dan yang seumpamanya.
  • 3) Mereka mestilah menghormati seluruh keadaan dan alatan masjid, tidak membuat kebisingan dan memakai pakaian yang sesuai seperti menutup aurat bagi wanitanya yang izin memasuki masjid.
Jika ada yang ingin memberikan pandangan sila kemukakannya di ruangan komen. Mungkin ada bijak pandai agama yang mempunyai pandangan yang berbeza dalam hal ini. Namun, meletakkan haram kepada bukan Islam memasuki masjid amat-amat memburukkan imej Islam walaupun penjelasan pautan di atas tidak menjurus ke arah itu.